martes, 18 de diciembre de 2018

Grups Interactius

Arribant el final de quadrimestre, ja tenim molts dels treballs acabats i les pràctiques extracurriculars quasi acabades. D'aquesta experiència podem traure moltes coses positives.
El lloc de pràctiques és el col·legi Sant Vicent Ferrer de Llíria, en aquest col·legi ofereixen una innovadora proposta didàctica per als xiquets i xiquetes que estudien allí. Aquesta proposta s'anomena Grups Interactius, consisteix en unir a l'alumnat en grups reduïts, d'unes 4 a 6 persones, per a que una vegada proposats els diferents problemes, entre elles siguen capaços de resoldre'ls sense l'ajuda del docent. És una forma d'empoderament de l'alumnat, i crear una certa autonomia a l'hora de resoldre els problemes, en aquest cas són problemes matemàtics, però duts a la vida real, els fa ser més autònoms en els problemes del dia a dia i els proporciona ajuda per a no ser depenents.
Aleshores, quina seria la nostra tasca acudint com a voluntàries als Grups Interactius?
La nostra tasca, és ajudar al grup per a que no queden bloquejats en un problema i siguen incapaços d'avançar, tenim un paper dinamitzador dins del grup, així com evitar que es descentren amb temes aliens. Però... com ajudem a aquests grups si les voluntàries no poden entrar en la resolució del problema? El que fem, és llançar preguntes per a que l'alumnat siga capaç de tirar endavant, sense donar la resposta. Amb preguntes com: què pensa la resta? Esteu tots d'acord?, també a aquella persona que a penes participie, l'hem de convidar a participar, amb preguntes per a que es senta part del grup, com per exemple: I tu Pere, estàs d'acord amb la resta del grup? Pere, tu com ho faries per resoldre el problema?
Una característica dels Grups Interactius és que entre els companys i companyes del mateix grup, s'ajuden en cas de que algun component no entenga el que s'ha de realitzar. Normalment, els mateixos components dels grups es coneixen i ells mateixa saben quin dels seus companys o companyes necessiten ajuda, i sense sol·licitar-la, sempre l'ofereixen. En el cas, de que el voluntari, veu que algun membre necessita ajuda i el grup no l'oferix, sempre ha de preguntar si el podem ajudar. En aquest cas es llançarien preguntes com: algú pot explicar de nou que hem de fer? Algú pot ajudar a Laia, que s'ha perdut? Qui ho hagi entès pot ajudar-nos?
D'aquesta manera, exercim el paper dinamitzador, però no entrem mai a resoldre el problema donant-los les solucions.
Per a cada exercici, disposen al voltant de 15 minuts i una vegada han fet tota la volta (sempre són 5 exercicis), realitzen una auto-avaluació. Han de resprondre si s'han respectat el torn de paraula, si han estat centrats durant els 15 minuts, si els han agradat els problemes, si durant els canvis de taula, és a dir, d'exercici, han respectat l'ordre... Després ho posen en comú i és el moment de donar les felicitacions als equips, als alumnes que han destacat, a les voluntàries... així com les coses a millorar.
Creiem que els Grups Interactius, és una metodologia molt atractiva per l'alumnat, ja  que aprenen mentre es diverteixen i desenvolupen les seues habilitats socials. Deuria dur-se en molts més centres per a motivar a l'alumnat i fer-los la forma d'estudiar més atractiva.

No hay comentarios:

Publicar un comentario